پیشنهاد سردبیر

نماینده مردم در مجلس: تحقق وعده­ هایی که به مردم در قالب نهضت ملی مسکن داده شده است، باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد زیرا با ثبت ­نام بیش از ۵ میلیون خانواده در نهضت ملی مسکن به نحوی که تقریباً یک چهارم جمعیت کشور با این موضوع درگیر هستند.

نماینده مجلس در گفت‌وگو با قدس: تحقق وعده­‌ها در حوزه مسکن، باید در دستور کار دولت باشد / مسکن ۳۰ متری قابل قبول نیست

در حال حاضر یکی از مهم­ترین دغدغه ­های مردم موضوع مسکن است. نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم بارها درباره این موضوع هشدار داده ­اند و خواستار اقدام عاجل دولت در این زمینه شده ­اند. به گفته نمایندگان مجلس، در زمان اعطای رأی اعتماد به وزیر راه و شهرسازی، یکی از مطالبات اصلی مجلسی­ ها از وی، سامان دادن به امور در حوزه مسکن بوده است.

این نگرانی وجود داشت که وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به توسعه شهرها نداشته باشد و تمرکزش بر انبوه­سازی باشد. به گفته نمایندگان مجلس، در جریان جلسات رأی اعتماد، در نهایت ایشان قول داد که توانش را در راستای عمل به قانون جهش تولید مسکن و افزایش مساحت مسکونی کشور به کار ببندد.

به زعم کارشناسان، اعطای زمین رایگان به متقاضیان و ارائه تسهیلات دو روی سکه افزایش عرضه مسکن در کشور است.  وقفه در هر کدام از این موارد مانعی بر سر راه پیش بردن طرح­های ساخت مسکن ملی و افزایش تولید به شمار می­ روند.

مسئله مسکن به مسائل دیگری در کشور گره خورده است. اگر نتوانیم این موضوع را حل و فصل کنیم، طرح­هایی مانند جوانی جمعیت و افزایش ازدواج جوانان با مشکل مواجه خواهد شد. از طرف دیگر، رونق بسیاری از صنایع در گروی راه­ افتادن ساخت و سازها در کشور است. شغل­های زیادی به حوزه مسکن بستگی دارند و با رکود این بخش به کسادی کشیده می ­شوند.

نیاز است وزارت راه و شهرسازی در یک فضای واقع­ گرایانه به سیاست­گذاری در حوزه مسکن اقدام کند

 احمد فاطمی، نماینده بابل در مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که افزایش ازدواج جوانان و موفقیت طرح جوانی جمعیت در گروی حل و فصل مشکلات حوزه مسکن است، تصریح کرد: برای ساخت مسکن می­توانیم از ظرفیت­های بخش خصوصی بهره بگیریم. اما نیاز است دولت سیاست­ گذاری­ داشته باشد و چارچوب­ ها را مشخص کند. ما وزارت راه و شهرسازی را متولی اصلی ساخت مسکن در کشور می­ دانیم و توقع داریم این وزارتخانه در راستای حل مشکلات مردم در این حوزه گام بردارد.

وی ادامه داد: نیاز است وزارت راه و شهرسازی در یک فضای واقع­ گرایانه به سیاست­گذاری در حوزه مسکن اقدام کند و کارها را پیش ببرد. در طرحی که برای ساخت مسکن در نظر می­ گیریم، همکاری بانک­ها اهمیت دارد و شبکه بانکی باید به کمک بیاید و به تکالیف قانونی ­اش در حوزه مسکن عمل کند.

مساحت معقولی زیر ۱۰۰ متر را باید برای مسکن در نظر بگیریم، مسکن ۲۵ یا ۳۰ متری قابل قبول نیست

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مساحت معقولی را باید برای مسکن در نظر بگیریم. مسکن ۲۵ یا ۳۰ متری قابل قبول نیست. اما می­ توانیم به ساخت مسکن­ های با مساحت زیر ۱۰۰ متر اقدام کنیم. افزایش عرضه مسکن می­ تواند در کاهش اجاره بها و قیمت مسکن اثرگذار باشد و به حل و فصل مشکلات مردم در بخش مسکن کمک کند.

فاطمی گفت: متأسفانه دولت در شناسایی زمین­های مناسب برای عرضه به تعاونی­ها و نهادهایی که متولی ساخت مسکن در کشور هستند، موفق نبوده است. از طرف دیگر، بانک­ها نیز به تکالیف قانونی خود در حوزه مسکن عمل نکرده ­اند. نیاز به عزم جدی وزیر اقتصاد داریم که بتواند بانک­ها را برای انجام وظایف قانونی­شان در حوزه مسکن مجاب کند.

دولت هنوز نتوانسته به مولدسازی زمین­ ها بپردازد و آن­ها را برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار دهد

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که دولت هنوز نتوانسته است به مولدسازی زمین­ها بپردازد و آن­ها را برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار دهد. مجلس تصمیم­ساز است و قانون وضع می­کند و دولت باید به اجرای مصوبات بپردازد. چارچوب­های قانونی برای حوزه مسکن مشخص شده است. اجرای صحیح قوانین در کنار تأمین اعتبارات لازم می­تواند در تولید مسکن جهش ایجاد کند و در حل و فصل مشکلات این بخش و متعادل­سازی قیمت­ها موثر باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما نمی­توانیم چشم­مان را به روی واقعیات ببندیم. دولت وعده­ هایی در حوزه مسکن داده است که نتوانسته به آن­ها جامه عمل بپوشاند. دچار نوعی انباشت درخواست­ها در حوزه مسکن هستیم که باید برایش چاره­اندیشی کنیم. دولت باید بتواند با همکاری تمامی دستگاه­ها از جمله بانک­ها و سازمان زمین و مسکن به سمت رفع مشکل مسکن خانوارها گام بردارد.

فاطمی تصریح کرد: تحقق وعده­ هایی که به مردم در قالب نهضت ملی مسکن داده شده است، باید در دستور کار دولت چهاردهم باشد زیرا ثبت­ نام بیش از ۵ میلیون خانواده در نهضت ملی مسکن به نحوی که تقریباً یک چهارم جمعیت کشور با این موضوع درگیر هستند و از سمت حاکمیت وعده ­هایی به آن­ها داده شده است و باید مسئله ساخت مسکن و تکمیل نهضت ملی مسکن در دستور کار باشد و در مجلس نیز از جایگاه نظارتی خود برای تحقق این وعده­ ها استفاده می­ کنیم.

بی ­اعتمادی مردم به حاکمیت خطرناک است و نباید اجازه دهیم رخ دهد، مجلس در این باره مماشات نمی کند

وی ادامه داد: وقتی چشم ­اندازی پیش ­بینی می­شود و طرحی را اجرایی می­ کنیم، باید طوری عمل کنیم که اعتماد مردم خدشه­ دار نشود. بی ­اعتمادی مردم به حاکمیت موضوع خطرناکی است که نباید اجازه دهیم رخ دهد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: وظیفه مجلس نظارت بر اجرای قانون است. بدون تردید مجلس با هیچ کس مماشات نمی­کند. در همین راستا، عملکرد بانک­ها را در حوزه  اعطای تسهیلات ساخت مسکن و انجام تکالیف­شان در این زمینه رصد می­کنیم. مجلس عدول دستگاه­ها از تکالیف قانونی­شان را نمی­پذیرد، دولت هم نباید این را بپذیرد. من در اینجا هشدار می­دهم که تمامی بانک­ها تحت دیدبانی مجلس هستند تا به وظایف­شان در حوزه مسکن عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.